Człowiek
Odporność na sytuacje trudne
W wychowaniu i kształtowaniu osobowości człowieka ważnym zagadnieniem jest wyposażenie go w takie cechy psychiczne, by był on gotów walczyć z trudnościami. Potrafił znosić własne napięcia psychiczne, a przeszkody i utrudnienia nie załamywały go, lecz pobudzały do walki. Utarła się powszechna opinia, że nasza współczesna młodzież wykazuje niską odporność psychiczną w porównaniu z młodzieżą w czasie okupacji. Zahartowana sytuacjami trudmymi, a czasem wręcz dramatycznymi, wychodziła z nich inie pokonana. Mimo wielu ułatwień w naszym życiu nie jesteśmy w stanie uchronić naszej młodzieży przed przykrymi sytuacjami, wzbudzającymi psychiczne napięcia, poczucie bezsilności i konflikty często z błahych powodów. Nie ma dwóch ludzi, dla których ta sama sytuacja, byłaby jednakowo trudna i zarazem do przezwyciężenia. Zadawano sobie pytanie — czym zatem są sytuacje trudne? Uczeni zajmujący się badaniem człowieka i jego zachowania w różnych sytuacjach życiowych stawiali sobie Jego typu pytania i czynili próby odpowiedzi na nie. Każdy człowiek reaguje inaczej, twierdzili, zatem reakcja na trudności będzie różna dla każdego z nas. Dla kogoś ta sama sytuacja może być trudna przez pewien okres czasu, a w miarę jego upływu lub innych okoliczności, bardziej lub mniej sprzyjających mu staje się prosta i łatwa. Przykładem tego jest prowadzenie samochodu, nauczenie się długiego wiersza, skomplikowanej obsługi jakiegoś mechanizmu, który wydaje się bardzo trudny. Po przełamaniu owych trudności prawie wszystko staje się proste i Jatwe, a nawet przyjemne. Bywa także i tak, że to, co łatwe i przyjemne w pewnych okolicznościach, staje się trudne w innych. Gdy jesteśmy wypoczęci i wyspani, czujemy przypływ energii — wtedy wszystko staje się łatwiejsze do. pokonania. W upał dręczy nas pragnienie i każdy krok odczuwamy jako niezwykłe obciążenie. Pokonanie małego pagórka w tych warunkach staje się niesłychanie ciężkie, choćbyśmy byli nieźle zaprawieni do górskich wędrówek. Po odpoczynku, zaspokojeniu pragnienia ten sam pagórek wydaje się zaledwie małym wzniesieniem.Zastanawiano się, jakie cechy powinno się rozwijać w dzieciach, młodzieży w toku ich życia, by wykształcić, mimo nie sprzyjających okoliczności, pewne mechanizmy regulujące ich zachowanie czy postawy wobec piętrzących się trudności, które muszą pokonać. W literaturze pedagogicznej brak tego typu publikacji — z wyjątkiem jednej, która ukazała się w 1972 r., do której odsyłam zainteresowanych tym tematem1). Stwierdzono, że pewne sytuacje o różnym stopniu trudności mają cechy wspólne, które charakteryzują je jako trudne. Postanowiono wykryć te cechy. Wyrazem przekonania o istnieniu takich cech jest termin, który ma je oznaczać (tę ogólną cechę trudności). Tym terminem jest stres psychologiczny 1), w odróżnieniu od biologicznego. Termin ten nie ma odpowiednika w słowniku języka polskiego. Mówi się, że człowiek załamany pod wpływem irudności może znaleźć się w sytuacji stresowej. Pojęcie to nawiązuje do stresu jako zjawiska badanego w naukach biologicznych, a specyficzne znaczenie temu pojęciu nadał prof. Hans Selye2), autor^ monografii poświęconej temu zagadnieniu. Każde życie ludzkie jest nieustannie poddane sytuacjom stresowym — twierdzi H. Selye. Poważna choroba lub silny uraz psychiczny, fizyczny (wypadek, uszkodzenie ciała itp.) może wywołać stres. Każda zatem sytuacja życiowa może stać się czynnikiem stresowym. Organizm zaatakowany przez niekorzystny czynnik zewnętrzny odpowiada nie tylko reakcją obronną, dotyczącą konkretnego zagrożonego miejsca, ale uogólnioną, przebiegającą w trzech stadiach. Pierwsze stadium dotyczy reakcji alarmowej, drugie — wzmożonej walki organizmu, a trzecie — wyczerpania naturalnych sił obronnych. Całość mechanizmów obronnych organizmu uruchamiana jest przez inny mechanizm, określany jako przystosowanie. Czynnik stresowy dzięki temu mechanizmowi można uznać za korzystny i działający pobudzająco na bieg życia. Jest on nieodłącznym jego towarzyszem. Cała tajemnica, twierdzi H. Selye, szczęścia ludzkiego i zdrowia leży w umiejętnym dostosowaniu się do zmieniających się warunków w ciągu całego życia. Człowiek musi podlegać pewnym stresom. One pobudzają jego rozwój, uruchamiają niektóre procesy życiowe. Nabycie odporności psychicznej jest wynikiem z jednej strony przystosowania, z drugiej walki z trudnościami, które dopomagają w przezwyciężaniu tego, co nazywamy nieszczęściem, chorobą, klęską. Człowiek mało odporny łatwo się załamuje, występują u niego objawy wyczerpania i zmęczenia. Podobnie jak w ;adku nadmiernie ochranianego organizmu, który ła-ulega chorobie. Stąd konieczne hartowanie, poddawanie treningowi — może to zabezpieczyć przed załamaniem. Nadmierna wrażliwość, omijanie trudności, korzystanie z ułatwień, ucieczka od przeszkód i trudów, uleganie nastrojom nie sprzyjają koniecznemu treningowi w zdobywaniu odporności przeciw stresowi życia. Człowiek współczesny znajduje sposoby na zdobycie odporności psychicznej na stresy, nie żyje w izolacji i zdaje sobie sprawę z trudności, jakie są jego udziałem. Musi radzić sobie sam, nie uciekać od nich. Stres jest czynnikiem twórczym.Uczeń, który boi się klasówki, zamiast mobilizacji i lep-iszego przygotowania do stojącego przed nim zadania, łyka tabletkę uspokajającą. Ospały, na pół przytomny i chociaż umiał nieźle, nie znalazł w sobie dość siły woli na pokonanie tej zwykłej w życiu szkolnym trudności, jaką jest klasówka. W wyniku otrzymuje ocenę niedostateczną. Niektórzy aktorzy mają przekonanie, że w dniu premiery tylko wtedy dobrze zagrają, jeśli towarzyszy im Jekka trema. Jej brak uważają za czynnik hamujący i więcej ich to niepokoi, niż jej istnienie. Sytuacje trudne wymagają wytężenia sił do pokonywania ich i to jest twórcze i mobilizujące. Ucieczka od nich "jest dowodem słabości, z którą trzeba podjąć walkę. Stykamy się z nimi wszędzie — w szkole, w miejscu pracy. Trudności szkolne, jak i powodzenia, niepowodzenia, radości i smutki są udziałem wszystkich. Są „solą" życia, sensem istnienia. Kłopoty i zmartwienia małe i duże, zagrażające sytuacje stresowe jak ciemna wstęga przewijają się w życiu każdego z nas. Przeplatają się jednak z pełnymi radości wydarzeniami, dniami wewnętrznej pogody, które na szczęście łagodzą je lub usuwają w głęboki cień zapomnienia. Styl życia i zainteresowania Życiem wewnętrznym człowieka jak wszystkim w przyrodzie i świecie rządzą pewne niepisane prawa i reguły. Człowiek im ulega, podporządkowuje się, uznaje, wypracowując na ich podstawie swoisty styl bytowania. W pewnym sensie za ów styl odpowiadają potrzeby i sposób ich easpokajania, zainteresowania, ich rozległość i rozwój. Warsztaty i organizacja imprez urodzinowych Uniwersytet Rozwoju Katowice Sosnowiec
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”