Pamięć
Czynność spostrzegania
Czynność spostrzegania, spostrzegawczość nie stanowi procesu odizolowanego i jednolitego. Pozostaje w zależÂnoÅ›ci od nastawieÅ„, posiadanej wiedzy, zainteresowaÅ„, stanu emocjonalnego, aktywnoÅ›ci umysÅ‚owej. UdziaÅ‚ doÂÅ›wiadczeÅ„, a także czynnoÅ›ci umysÅ‚owych przyczynia siÄ™ do tego, że spostrzegawczość w tym okresie jest ukierunÂkowana, wzmacniana uwagÄ…, lepszym zapamiÄ™tywaniem. Pamięć, która jest swoistym procesem, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… psychicznÄ…, polega na gromadzeniu wiadomoÅ›ci, przechoÂwywaniu ich, a potem na odtwarzaniu lub przypominaniu. Tak okreÅ›lajÄ… pamięć podrÄ™czniki psychologii. Trudno soÂbie wytÅ‚umaczyć dziaÅ‚anie czÅ‚owieka pozbawionego paÂmiÄ™ci. KtoÅ› powiedziaÅ‚, że z pamiÄ™ciÄ… w uczeniu siÄ™ jest tak, jak z fundamentem. Na solidnym fundamencie dom siÄ™ nie zawali. Pamięć w okresie dorastania wykazuje wysoki stopieÅ„ sprawnoÅ›ci. Rozróżnia siÄ™ pamięć bezpoÅ›redniÄ… i trwaÅ‚Ä…, mechanicznÄ… i logicznÄ…, mimowolnÄ… i dowolnÄ…. PamiÄ™ciÄ… bezpoÅ›redniÄ… okreÅ›la siÄ™ zapamiÄ™tywaÂnie materiaÅ‚u, który utrzymuje siÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci od razu po zapoznaniu siÄ™ z nim. DziÄ™ki pamiÄ™ci bezpoÅ›redniej powtarzamy usÅ‚yszany adres przyjaciół, ich telefon, jakÄ…Âkolwiek wiadomość ważnÄ… lub mniej ważnÄ…. Z wiekiem zakres pamiÄ™ci bezpoÅ›redniej wzrasta. A wiÄ™c w porówÂnaniu z dzieckiem 6-letnim zapamiÄ™tywanie bezpoÅ›rednie w okresie dorastania jest wielokrotnie wiÄ™ksze. Ta pamięć ma duże znaczenie dla nauki szkolnej, ponieważ warunÂkuje ona zachowanie kolejność usÅ‚yszanych słów, zdaÅ„, wiaÂdomoÅ›ci, obrazów. Pamięć trwaÅ‚a umożliwia odtwaÂrzanie materiaÅ‚u po pewnym czasie, a wiÄ™c zwiÄ…zana jest z okreÅ›lonym czasem jego przechowywania. Pamięć m e-chaniczna wiąże siÄ™ z uczeniem za pomocÄ… kilkakrotÂnych powtórzeÅ„, czÄ™sto zupeÅ‚nie bezmyÅ›lnych. UczeÅ„ nie rozumie materiaÅ‚u objÄ™tego zapamiÄ™tywaniem. Potrafi go powtórzyć, ale nie umie wyjaÅ›nić ani zastosować go prakÂtycznie. Najcenniejsza z punktu widzenia uczenia siÄ™ i operowania wiedzÄ… jest pamięć logiczna. UczeÅ„ nie powtarza materiaÅ‚u objÄ™tego zapamiÄ™tywaniem w sposób bezmyÅ›lny, mechaniczny, ale przede wszystkim stara siÄ™ go zrozumieć, wyjaÅ›nić terminy, zależnoÅ›ci, zwiÄ…zki loÂgiczne i wtedy dopiero „wÅ‚Ä…cza pamięć". Spotykamy również pamięć mimowolnÄ…, kiedy zaÂpamiÄ™tujemy bez nastawienia siÄ™ na zapamiÄ™tywanie, bez stawiania sobie specjalnych zadaÅ„, tak jakby przy okazji. PrzeciwieÅ„stwem jest pamięć dowolna zwiÄ…zana z okreÅ›lonym nastawieniem na zapamiÄ™tywanie, na przyÂkÅ‚ad w klasie, na lekcji, na wykÅ‚adzie. Charakteryzuje siÄ™ tym, że okreÅ›lony jest cel. O ile pamiÄ™ciÄ… mimowolnÄ… operujÄ… maÅ‚e dzieci (wiek przedszkolny), o tyle uczeÅ„ w wieku szkolym, dorastania posÅ‚uguje siÄ™ w nauce szkolnej pamiÄ™ciÄ… dowolnÄ…. Różnice miÄ™dzy procesami pamiÄ™ci przebiegajÄ…cymi u ludzi i zwierzÄ…t sÄ… przypisywane zdolnoÅ›ci czÅ‚owieka do posÅ‚ugiwania siÄ™ jÄ™zykiem i rozumieniem mowy. UjmoÂwanie sÅ‚owami spostrzeganych przedmiotów, zjawisk, syÂtuacji, nazywanie ich, czyli werbalizacja jest dana czÅ‚oÂwiekowi. SÅ‚owo uÅ‚atwia zarazem wyodrÄ™bnianie cech spoÂstrzeganych przedmiotów, ich zróżnicowanie, jak i wyÂróżnianie zwiÄ…zków miÄ™dzy nimi zachodzÄ…cych, dziÄ™ki czeÂmu wzrasta ilość zapamiÄ™tywanych elementów. JeÅ›li uczeÅ„ bÄ™dzie nastawiony na opowiadanie filmu, obrazu, fotografii, to odtwarzanie ich treÅ›ci bÄ™dzie dużo Å‚atwiejÂsze, lepiej uporzÄ…dkowane i zorganizowane. Z wiekiem werbalizacja w procesie zapamiÄ™tywania osiÄ…ga wyższy poziom i odgrywa wiÄ™kszÄ… rolÄ™ w odtwaÂrzaniu materiaÅ‚u objÄ™tego zapamiÄ™tywaniem. Rozwój sÅ‚owno-pojÄ™ciowy zarówno w mowie biernej, jak i czynÂnej, uÅ‚atwia zapamiÄ™tywanie oznaczonych sÅ‚owami przedÂmiotów i zjawisk. DziÄ™ki nazwie, treÅ›ci wyodrÄ™bniane w spostrzeżeniach zostajÄ… zapamiÄ™tane szybciej i trwalej. Innym czynnikiem, obok mowy, uÅ‚atwiajÄ…cym zapamiÄ™Âtywanie jest czynnik emocjonalny i motywacyjny. MÅ‚oÂdzież odczuwa zadowolenie z osiÄ…gania coraz to wiÄ™kszego zasobu wiedzy, wkraczania w nowe jej obszary, które buÂdzÄ… i poszerzajÄ… zainteresowania. Bezkonkurencyjny Mikrocement bez LZO.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”